Reeds in april begon ik de arme helpdeskers van Delta Fiber te 'spammen' met mijn verlanglijstje. Best wel intentioneel ook, aangezien ik mijn eerste jaar niet volledig vlekkeloos, maar wel met >99,8% uptime had kunnen zien volbrengen. De enige downtime had ik zelf achter het aansluitpunt geïnitieerd bij het plaatsen van het nieuwe Internet Gateway Device, bijvoorbeeld: https://status.pcpal.nl
Vannacht schoot ik nog even hoog in de virtuele boom als gebeten netwerkingenieur die een luttele doorvoer van slechts 25MB/s dacht te registreren. Dit was een gevolg van de Intrusion Detection & Prevention maatregelen die kennelijk in een eerdere configuratiewijziging onlangs voor hoge veiligheid en daarmee ook een aanzienlijke rem op de bandbreedte hadden gezorgd. Maar inmiddels heb ik dat gelukkig kunnen herstellen, en het lag duidelijk weer niet aan mijn ISP, zo te zien.
Met de juiste beveiliging is er echter toch nog een hoge snelheid, zoals je hier kunt zien:
Bepaalde opties, waarvan ik denk ze zelf voldoende te kunnen mitigeren door gezond verstand en gebruik, heb ik dus uitgevinkt. Dit maakt aanzienlijk wat ingrepen van de router overbodig en houdt de bronnen vrij voor hoge snelheid datatoevoer, zoals ik het heb ontworpen, naar mijn evenbeeld: Snel en Intens. Kijk maar:
Dit hele gedoetje bracht mij bij de kern van mijn verzoek, waarmee ik sinds april al rondliep. Destijds was gezegd dat ik vooral geduld moest opbrengen tot het abonnement echt bijna aan prolongatie toe was. Had ik nu echter vandaag niet ingegrepen, dan had ik het 'slapertarief' moeten ophoesten. 'Slapers' zijn mensen die eigenlijk de droomklanten zijn voor je omzet. Ze betalen trouw, stellen nooit moeilijke vragen en gaan mee met het contract zonder ooit te onderhandelen. Dat kun je doen. Je hebt ook de gefrustreerde Karens die bij elke scheet van hun eigen onkunde de provider komen stalken met zoveel vragen dat ze de gemiddelde tarieven daarmee kunstmatig opdrijven aan het andere uiterste van dit spectrum. Ik zit er als kleine ondernemer met een flinke zakelijke internetpijp lekker tussenin. Enerzijds ad rem genoeg om zelf na te denken over mijn toekomst met het internet en de diensten die ik erop wil leveren. Anderzijds ook voorstander van comfort, vertrouwen en niet veranderen wat gewoon werkt.
Ik heb momenteel een zakelijke aansluiting, en hoewel het niet netjes is om uit de persoonlijke aanbieding te gaan citeren, kan ik wel laten zien wat Gemini erover had opgezocht in vergelijking tot alle andere aanbieders.
Hierbij mag opgemerkt worden dat alleen Odido hier een serieuze concurrent had kunnen zijn, aangezien KPN hier geen glasvezel in de straat heeft en Ziggo vorig jaar met veel genoegen de deur uit is gezet. Nothing personal further. Just data.
Kortom, ik was volledig in mijn nopjes toen ik beloofd had nog zeker twee jaar hetzelfde te blijven betalen als momenteel. En daarna alsnog wel wat korting te verliezen in het derde jaar. Maar het is al met al een goede deal. En had ik niets gedaan, dan was ik zeker veel meer gaan betalen.
Ik had natuurlijk op voorhand alle mogelijke opties al afgevinkt en overwoog zelfs nog eigen wifi-apparatuur te gaan kopen. Maar deze werden mij bij wijze van gebaar voor prolongatie cadeau gedaan gedurende de looptijd, waarmee ik mentaal al meteen 200 euro 'in de pocket' had voor die drie jaar. In zijn volledigheid gaat het nog steeds om een kostbaar contract hoor: 36 maanden schept verplichting en als ondernemer kun je niet zo makkelijk ergens onderuit. Maar het vertrouwen van het afgelopen jaar en de goede snelheid in de praktijk maken mij een tevreden klant. Dit moest ik ook op LinkedIn vertellen natuurlijk:
Voor betalende lezers zal ik het hierbij horende, veel te lange rapport met de echte getallen beschikbaar maken na de 'Paywall-break'. Je kunt natuurlijk ook een Tikkie betalen voor alleen het document:
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Jelle's Ontwikkel Blog to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.